העבודה של פסיכולוגים חינוכיים עוסקת ברווחה הנפשית של ילדים והוריהם, בזירה הביתית ובבית הספר. פסיכולוגים חינוכיים עובדים במרכזים טיפוליים שונים, בהתאם לניסיונם המקצועי, לצד פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים. אך “הבית המקצועי” של רוב הפסיכולוגים החינוכיים הוא “השפ”ח”, שזה ראשי התיבות ל-שירות פסיכולוגי חינוכי. השפ”ח נמצא בכל עירייה או רשות מקומית, ומשויך למחלקת חינוך. העבודה נחלקת לעבודה שמתקיימת בתוך מבנה השפ”ח (כמו ביצוע אבחונים פסיכולוגים, טיפולים והדרכות הורים) לבין עבודה שמתקיימת בשטח בית הספר (כמו שיחות ייעוץ לצוות החינוכי, תצפיות בכיתות, הנחיית סדנאות ועוד). לכן העבודה מאד דינמית, ומושפעת מהצרכים שמשתנים בשטח כל הזמן. פן נוסף של העבודה הוא ארגוני-מערכתי. כאשר עולות סוגיות בחירום, כמו זמן מלחמה או אירוע משברי שפוקד את בית הספר, לרוב הפסיכולוג החינוכי יתגייס כדי לבצע התערבות מערכתית, וללוות את הצוות בתיווך המציאות לילדים, בהתאם לשפה שמתאימה לכל שכבת גיל. בחלק מהעיריות (במיוחד אלה שקיים בהם ילודה גבוהה, כמו בערים החרדיות) קיים מחסור מתמיד בפסיכולוגים חינוכיים, שכן מספר התקנים שנוצרים מושפע מכמות הילדים שרשומים במערכת החינוך. מידי שנה בחודשי הקיץ שלקראת שנת הלימודים החדשה, השפ”חים הפזורים ברחבי הארץ מחפשים פסיכולוגים נוספים שיצטרפו לשורותיהם.
מדובר בתחום רחב ועשיר מאד מבחינה מקצועית, שמאפשר תחושת השתייכות לעשייה בעלת ערך רב עם חיבור ישיר ללב הקהילה ומוסדות חינוך. החיבור הזה מעניק סיפוק רב מאד, ותחושת שליחות באופן הכי פשוט ואותנטי. מנגד, השכר הוא כמו בהרבה מקומות אחרים בשירות הציבורי, ויחסית נמוך לאורך שנות ההתמחות. כמו כן, בשל הכמות הגדולה של המשימות שנדרשות להתמחות, נדרשת ערנות ופרואקטיביות רבה על מנת לסיים את ההתמחות בזמן סביר של 4 שנים.
זה מתאים למי שאוהב ילדים ואוהב את העולם של ילדים. זה פחות יתאים למי שמתקשה להבנות לעצמו סדר יום, לנהל את הזמן ולתעדף משימות כל פעם מחדש. משום שכל אלה נדרשים מידי יום, לאור שינויים ואילוצים שמתרחשים כל הזמן. מעבר לזה נדרש אורך רוח, וסבלנות רבה להכיל תהליכים שמתרחשים לאט, כמו שינויים נפשיים. כמו כן נדרשת רגישות תרבותית רבה, לא להיבהל מכל מיני אוכלוסיות קהילות שבהם מנהגים ונורמות ששונות משלנו ועלולים לעורר בנו התנגדות וזלזול.
העבודה מאד מגוונת ונעה מעבודה אבחונית או טיפולית באחד על אחד, לבין עבודה קבוצתית בסדנאות או הדרכות לצוות. בין עבודה בשגרה (כמו הדרכות הורים, וביצוע אבחונים פסיכודידקטיים) לבין עבודה בשעות חירום.
שכר חודשי ממוצע:
9,500 ש”ח למשרה מלאה למתחילים כמתמחים.
ברגע שנעשים מומחים, נפתחות הרבה אפשרויות שמשפיעות מאד על השכר. כך למשל ניתן לפתוח קליניקה פרטית או לבצע פרויקטים שונים כעצמאי (פרילנס) ובכך לעיתים להכפיל את השכר החודשי.
נטיות תעסוקתיות: מתאים לאנשים בעלי: נטייה חברתית (S) וחקרנית (I).
כישורים ותכונות הבאים לידי ביטוי במקצוע: יכולת מילולית, יכולת אנליטית, יכולת בין-אישית, יצירתיות.
מאפיינים בולטים: עבודה אינטנסיבית, עבודה המורכבת מקשר אינטנסיבי עם אנשים, עבודה דינמית ומגוונת, עבודה הדורשת מאמץ חשיבתי.
תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית או לחלופין לסיים כל תואר שני אחר בפסיכולוגיה, עם שנת הסבה/השלמה, בהתאם למאפייני התואר השני. לאחר מכן 4 שנות התמחות בפסיכולוגיה חינוכית בכל מקום שמוכר להתמחות, שזה בדרך כלל אחד השפ”חים בארץ. לאחר ההתמחות צריך לגשת למבחן התמחות ולהראות להם שאנחנו ראויים לעבור אותו ולהיקרא פסיכולוג חינוכי.
שאלות נפוצות
כמה מרוויח עורך דין? מהי ההכשרה של פסיכולוג? מה מהנדס אלקטרוניקה עושה ביומיום?
בואו לבקר בעמוד המקצועות שלנו